🤩 Discover new information from across the web

The New York Times

American daily newspaper, referred to as \

Top 10 The New York Times related articles

The New York Times
All the News That's Fit to Print
Front page on March 26, 2018
TypeDaily newspaper
FormatBroadsheet
Owner(s)The New York Times Company
Founder(s)
PublisherA. G. Sulzberger[1]
Editor-in-chiefDean Baquet[1]
Managing editorJoseph Kahn[1]
Opinion editorKathleen Kingsbury (acting)[2]
Sports editorRandal C. Archibold[3]
Staff writers1,300 news staff (2016)[4]
FoundedSeptember 18, 1851; 169 years ago (1851-09-18) (as New-York Daily Times)
HeadquartersThe New York Times Building, 620 Eighth Avenue
New York, New York, U.S.
CountryUnited States
Circulation
  • 5,496,000 news subscribers
    • 4,665,000 digital-only
    • 831,000 print
    • 1,398,000 games, cooking, and Audm subscribers
(as of November 2020[5])
ISSN0362-4331 (print)
1553-8095 (web)
OCLC number1645522
Website

The New York Times (NYT or NY Times) is an American daily newspaper based in New York City with a worldwide readership.[7][8] Founded in 1851, the Times has since won 130 Pulitzer Prizes (the most of any newspaper),[9] and has long been regarded within the industry as a national "newspaper of record".[10] It is ranked 18th in the world by circulation and 3rd in the U.S.[11]

The paper is owned by The New York Times Company, which is publicly traded. It has been governed by the Sulzberger family since 1896, through a dual-class share structure after its shares became publicly traded.[12] A. G. Sulzberger and his father, Arthur Ochs Sulzberger Jr.—the paper's publisher and the company's chairman, respectively—are the fourth and fifth generation of the family to head the paper.[13]

Since the mid-1970s, The New York Times has expanded its layout and organization, adding special weekly sections on various topics supplementing the regular news, editorials, sports, and features. Since 2008,[14] the Times has been organized into the following sections: News, Editorials/Opinions-Columns/Op-Ed, New York (metropolitan), Business, Sports, Arts, Science, Styles, Home, Travel, and other features.[15] On Sundays, the Times is supplemented by the Sunday Review (formerly the Week in Review),[16] The New York Times Book Review,[17] The New York Times Magazine,[18] and T: The New York Times Style Magazine.[19]

The Times stayed with the broadsheet full-page set-up and an eight-column format for several years after most papers switched to six,[20] and was one of the last newspapers to adopt color photography, especially on the front page.[21] The paper's motto, "All the News That's Fit to Print", appears in the upper left-hand corner of the front page.

The New York Times Intro articles: 18

History

First published issue of New-York Daily Times, on September 18, 1851

Origins

Front page of The New York Times on July 29, 1914, announcing Austria-Hungary's declaration of war against Serbia

The New York Times was founded as the New-York Daily Times on September 18, 1851.[a] Founded by journalist and politician Henry Jarvis Raymond and former banker George Jones, the Times was initially published by Raymond, Jones & Company.[23] Early investors in the company included Edwin B. Morgan,[24] Christopher Morgan,[25] and Edward B. Wesley.[26] Sold for a penny (equivalent to 31¢ today), the inaugural edition attempted to address various speculations on its purpose and positions that preceded its release:[27]

We shall be Conservative, in all cases where we think Conservatism essential to the public good;—and we shall be Radical in everything which may seem to us to require radical treatment and radical reform. We do not believe that everything in Society is either exactly right or exactly wrong;—what is good we desire to preserve and improve;—what is evil, to exterminate, or reform.

In 1852, the newspaper started a western division, The Times of California, which arrived whenever a mail boat from New York docked in California. However, the effort failed once local California newspapers came into prominence.[28]

On September 14, 1857, the newspaper officially shortened its name to The New-York Times. The hyphen in the city name was dropped on December 1, 1896.[29] On April 21, 1861, The New York Times began publishing a Sunday edition to offer daily coverage of the Civil War. One of the earliest public controversies it was involved with was the Mortara Affair, the subject of twenty editorials in the Times alone.[30]

The main office of The New York Times was attacked during the New York City draft riots. The riots, sparked by the institution of a draft for the Union Army, began on July 13, 1863. On "Newspaper Row", across from City Hall, co-founder Henry Raymond stopped the rioters with Gatling guns, early machine guns, one of which he manned himself. The mob diverted, instead attacking the headquarters of abolitionist publisher Horace Greeley's New York Tribune until being forced to flee by the Brooklyn City Police, who had crossed the East River to help the Manhattan authorities.[31]

In 1869, Henry Raymond died, and George Jones took over as publisher.[32]

The Times Square Building, The New York Times' publishing headquarters, 1913–2007

The newspaper's influence grew in 1870 and 1871, when it published a series of exposés on William Tweed, leader of the city's Democratic Party — popularly known as "Tammany Hall" (from its early-19th-century meeting headquarters) — that led to the end of the Tweed Ring's domination of New York's City Hall.[33] Tweed had offered The New York Times five million dollars (equivalent to 107 million dollars in 2019) to not publish the story.[24]

In the 1880s, The New York Times gradually transitioned from supporting Republican Party candidates in its editorials to becoming more politically independent and analytical.[34] In 1884, the paper supported Democrat Grover Cleveland (former mayor of Buffalo and governor of New York) in his first presidential campaign.[35] While this move cost The New York Times a portion of its readership among its more progressive and Republican readers (revenue declined from $188,000 to $56,000 from 1883 to 1884), the paper eventually regained most of its lost ground within a few years.[36]

Ochs era

After George Jones died in 1891, Charles Ransom Miller and other New York Times editors raised $1 million (equivalent to $28 million in 2019) to buy the Times, printing it under the New York Times Publishing Company.[37][38] However, the newspaper found itself in a financial crisis by the Panic of 1893,[36] and by 1896, the newspaper had a circulation of less than 9,000, and was losing $1,000 a day. That year, Adolph Ochs, the publisher of the Chattanooga Times, gained a controlling interest in the company for $75,000.[39]

Shortly after assuming control of the paper, Ochs coined the paper's slogan, "All The News That's Fit To Print". The slogan has appeared in the paper since September 1896,[40] and has been printed in a box in the upper left hand corner of the front page since early 1897.[35] The slogan was a jab at competing papers, such as Joseph Pulitzer's New York World and William Randolph Hearst's New York Journal, which were known for a lurid, sensationalist and often inaccurate reporting of facts and opinions, described by the end of the century as "yellow journalism".[41] Under Ochs' guidance, aided by Carr Van Anda, The New York Times achieved international scope, circulation, and reputation; Sunday circulation went from under 9,000 in 1896 to 780,000 in 1934.[39] Van Anda also created the newspaper's photo library, now colloquially referred to as "the morgue."[42] In 1904, during the Russo-Japanese War, The New York Times, along with The Times, received the first on-the-spot wireless telegraph transmission from a naval battle: a report of the destruction of the Russian Navy's Baltic Fleet, at the Battle of Port Arthur, from the press-boat Haimun.[43] In 1910, the first air delivery of The New York Times to Philadelphia began.[35] In 1919, The New York Times' first trans-Atlantic delivery to London occurred by dirigible balloon. In 1920, during the 1920 Republican National Convention, a "4 A.M. Airplane Edition" was sent to Chicago by plane, so it could be in the hands of convention delegates by evening.[44]

Post-war expansion

The New York Times newsroom, 1942

Ochs died in 1935,[45] and was succeeded as publisher by his son-in-law, Arthur Hays Sulzberger.[46] Under his leadership, and that of his son-in-law (and successor),[47] Orvil Dryfoos,[48] the paper extended its breadth and reach, beginning in the 1940s. The crossword began appearing regularly in 1942, and the fashion section first appeared in 1946. The New York Times began an international edition in 1946. (The international edition stopped publishing in 1967, when The New York Times joined the owners of the New York Herald Tribune and The Washington Post to publish the International Herald Tribune in Paris.)

Dryfoos died in 1963,[49] and was succeeded as publisher[50] by his brother-in-law, Arthur Ochs "Punch" Sulzberger, who led the Times until 1992, and continued the expansion of the paper.[51]

New York Times v. Sullivan (1964)

The paper's involvement in a 1964 libel case helped bring one of the key United States Supreme Court decisions supporting freedom of the press, New York Times Co. v. Sullivan. In it, the United States Supreme Court established the "actual malice" standard for press reports about public officials or public figures to be considered defamatory or libelous. The malice standard requires the plaintiff in a defamation or libel case to prove the publisher of the statement knew the statement was false or acted in reckless disregard of its truth or falsity. Because of the high burden of proof on the plaintiff, and difficulty in proving malicious intent, such cases by public figures rarely succeed.[52]

The Pentagon Papers (1971)

In 1971, the Pentagon Papers, a secret United States Department of Defense history of the United States' political and military involvement in the Vietnam War from 1945 to 1967, were given ("leaked") to Neil Sheehan of The New York Times by former State Department official Daniel Ellsberg, with his friend Anthony Russo assisting in copying them. The New York Times began publishing excerpts as a series of articles on June 13. Controversy and lawsuits followed. The papers revealed, among other things, that the government had deliberately expanded its role in the war by conducting airstrikes over Laos, raids along the coast of North Vietnam, and offensive actions were taken by the U.S. Marines well before the public was told about the actions, all while President Lyndon B. Johnson had been promising not to expand the war. The document increased the credibility gap for the U.S. government, and hurt efforts by the Nixon administration to fight the ongoing war.[53]

When The New York Times began publishing its series, President Richard Nixon became incensed. His words to National Security Advisor Henry Kissinger included "People have gotta be put to the torch for this sort of thing" and "Let's get the son-of-a-bitch in jail."[54] After failing to get The New York Times to stop publishing, Attorney General John Mitchell and President Nixon obtained a federal court injunction that The New York Times cease publication of excerpts. The newspaper appealed and the case began working through the court system.

On June 18, 1971, The Washington Post began publishing its own series. Ben Bagdikian, a Post editor, had obtained portions of the papers from Ellsberg. That day the Post received a call from William Rehnquist, an assistant U.S. Attorney General for the Office of Legal Counsel, asking them to stop publishing. When the Post refused, the U.S. Justice Department sought another injunction. The U.S. District court judge refused, and the government appealed.

On June 26, 1971, the U.S. Supreme Court agreed to take both cases, merging them into New York Times Co. v. United States.[55] On June 30, 1971, the Supreme Court held in a 6–3 decision that the injunctions were unconstitutional prior restraints and that the government had not met the burden of proof required. The justices wrote nine separate opinions, disagreeing on significant substantive issues. While it was generally seen as a victory for those who claim the First Amendment enshrines an absolute right to free speech, many felt it a lukewarm victory, offering little protection for future publishers when claims of national security were at stake.[53]

Late 1970s–90s

In the 1970s, the paper introduced a number of new lifestyle sections including Weekend and Home, with the aim of attracting more advertisers and readers. Many criticized the move for betraying the paper's mission.[56] On September 7, 1976, the paper switched from an eight-column format to a six-column format. The overall page width stayed the same, with each column becoming wider.[20] On September 14, 1987, the Times printed the heaviest ever newspaper, at over 12 pounds (5.4 kg) and 1,612 pages.[57]

In 1992, "Punch" Sulzberger stepped down as publisher; his son, Arthur Ochs Sulzberger Jr., succeeded him, first as publisher,[58] and then as Chairman of the Board in 1997.[59] The Times was one of the last newspapers to adopt color photography, with the first color photograph on the front page appearing on October 16, 1997.[21]

Digital era

Early digital content

A speech in the newsroom after announcement of Pulitzer Prize winners, 2009

The New York Times switched to a digital production process sometime before 1980, but only began preserving the resulting digital text that year.[60] In 1983, the Times sold the electronic rights to its articles to LexisNexis. As the online distribution of news increased in the 1990s, the Times decided not to renew the deal and in 1994 the newspaper regained electronic rights to its articles.[61] On January 22, 1996, NYTimes.com began publishing.[62]

2000s

In September 2008, The New York Times announced that it would be combining certain sections effective October 6, 2008, in editions printed in the New York metropolitan area. The changes folded the Metro Section into the main International / National news section and combined Sports and Business (except Saturday through Monday, while Sports continues to be printed as a standalone section). This change also included having the name of the Metro section called New York outside of the Tri-State Area. The presses used by The New York Times can allow four sections to be printed simultaneously; as the paper includes more than four sections on all days with the exception of Saturday, the sections were required to be printed separately in an early press run and collated together. The changes allowed The New York Times to print in four sections Monday through Wednesday, in addition to Saturday. The New York Times' announcement stated that the number of news pages and employee positions would remain unchanged, with the paper realizing cost savings by cutting overtime expenses.[14]

In 2009, the newspaper began production of local inserts in regions outside of the New York area. Beginning October 16, 2009, a two-page "Bay Area" insert was added to copies of the Northern California edition on Fridays and Sundays. The newspaper commenced production of a similar Friday and Sunday insert to the Chicago edition on November 20, 2009. The inserts consist of local news, policy, sports, and culture pieces, usually supported by local advertisements.

Following industry trends, its weekday circulation had fallen in 2009 to fewer than one million.[63]

In August 2007, the paper reduced the physical size of its print edition, cutting the page width from 13.5 inches (34 cm) to a 12 inches (30 cm). This followed similar moves by a roster of other newspapers in the previous ten years, including USA Today, The Wall Street Journal, and The Washington Post. The move resulted in a 5% reduction in news space, but (in an era of dwindling circulation and significant advertising revenue losses) also saved about $12 million a year.[64][65][66][67]

Because of its declining sales largely attributed to the rise of news sources online, used especially by younger readers, and the decline of advertising revenue, the newspaper has been going through a downsizing for several years, offering buyouts to workers and cutting expenses,[68] in common with a general trend among print news media.[69]

2010s

In December 2012, the Times published "Snow Fall", a six-part article about the 2012 Tunnel Creek avalanche which integrated videos, photos, and interactive graphics and was hailed as a watershed moment for online journalism.[70][71]

In 2016, reporters for the newspaper were reportedly the target of cybersecurity breaches. The Federal Bureau of Investigation was reportedly investigating the attacks. The cybersecurity breaches have been described as possibly being related to cyberattacks that targeted other institutions, such as the Democratic National Committee.[72]

During the 2016 presidential election, the Times played an important role in elevating the Hillary Clinton emails controversy into the most important subject of media coverage in the election which Clinton would lose narrowly to Donald Trump. The controversy received more media coverage than any other topic during the presidential campaign.[73][74][75] Clinton and other observers argue that coverage of the emails controversy contributed to her loss in the election.[76] According to a Columbia Journalism Review analysis, "in just six days, The New York Times ran as many cover stories about Hillary Clinton's emails as they did about all policy issues combined in the 69 days leading up to the election (and that does not include the three additional articles on October 18, and November 6 and 7, or the two articles on the emails taken from John Podesta)."[77]

In October 2018, the Times published a 14,218-word investigation into Donald Trump's "self-made" fortune and tax avoidance, an 18-month project based on examination of 100,000 pages of documents. The extensive article ran as an eight-page feature in the print edition and also was adapted into a shortened 2,500 word listicle featuring its key takeaways.[78] After the midweek front-page story, the Times also republished the piece as a 12-page "special report" section in the Sunday paper.[79] During the lengthy investigation, Showtime cameras followed the Times' three investigative reporters for a half-hour documentary called The Family Business: Trump and Taxes, which aired the following Sunday.[80][81][82] The report won a Pulitzer Prize for Explanatory Reporting.[83]

In May 2019, The New York Times announced that it would present a television news program based on news from its individual reporters stationed around the world and that it would premiere on FX and Hulu.[84]

Headquarters building

The newspaper's first building was located at 113 Nassau Street in New York City. In 1854, it moved to 138 Nassau Street, and in 1858 to 41 Park Row, making it the first newspaper in New York City housed in a building built specifically for its use.[85]

The newspaper moved its headquarters to the Times Tower, located at 1475 Broadway in 1904,[86] in an area then called Longacre Square, that was later renamed Times Square the newspaper's honor.[87] The top of the building – now known as One Times Square – is the site of the New Year's Eve tradition of lowering a lighted ball, which was begun by the paper.[88] The building is also known for its electronic news ticker – popularly known as "The Zipper" – where headlines crawl around the outside of the building.[89] It is still in use, but has been operated by Dow Jones & Company since 1995.[90] After nine years in its Times Square tower, the newspaper had an annex built at 229 West 43rd Street.[91] After several expansions, the 43rd Street building became the newspaper's main headquarters in 1960 and the Times Tower on Broadway was sold the following year.[92] It served as the newspaper's main printing plant until 1997, when the newspaper opened a state-of-the-art printing plant in the College Point section of the borough of Queens.[93]

A decade later, The New York Times moved its newsroom and businesses headquarters from West 43rd Street to a new tower at 620 Eighth Avenue between West 40th and 41st Streets, in Manhattan – directly across Eighth Avenue from the Port Authority Bus Terminal. The new headquarters for the newspaper, known officially as The New York Times Building but unofficially called the new "Times Tower" by many New Yorkers, is a skyscraper designed by Renzo Piano.[94][95]

In August 2019, Slate magazine obtained an internal NYT email which reported evidence of bedbug activity was found on all floors of the newsroom.[96]

Gender discrimination in employment

Discriminatory practices used by the paper long restricted women in appointments to editorial positions. The newspaper's first general female reporter was Jane Grant, who described her experience afterward: "In the beginning I was charged not to reveal the fact that a female had been hired". Other reporters nicknamed her Fluff and she was subjected to considerable hazing. Because of her gender, any promotion was out of the question, according to the then-managing editor. She remained on the staff for fifteen years, interrupted by World War I.[97]

In 1935, Anne McCormick wrote to Arthur Hays Sulzberger: "I hope you won't expect me to revert to 'woman's-point-of-view' stuff."[98] Later, she interviewed major political leaders and appears to have had easier access than her colleagues. Even witnesses of her actions were unable to explain how she gained the interviews she did.[99] Clifton Daniel said, "[After World War II,] I'm sure Adenauer called her up and invited her to lunch. She never had to grovel for an appointment."[100]

Covering world leaders' speeches after World War II at the National Press Club was limited to men by a Club rule. When women were eventually allowed to hear the speeches directly, they were still not allowed to ask the speakers questions, although men were allowed and did ask, even though some of the women had won Pulitzer Prizes for prior work.[101] Times reporter Maggie Hunter refused to return to the club after covering one speech on assignment.[102] Nan Robertson's article on the Union Stock Yards, Chicago, was read aloud as anonymous by a professor, who then said: "'It will come as a surprise to you, perhaps, that the reporter is a girl,' he began... [G]asps; amazement in the ranks. 'She had used all her senses, not just her eyes, to convey the smell and feel of the stockyards. She chose a difficult subject, an offensive subject. Her imagery was strong enough to revolt you.'"[103] The New York Times hired Kathleen McLaughlin after ten years at the Chicago Tribune, where "[s]he did a series on maids, going out herself to apply for housekeeping jobs."[104]

Slogan

The New York Times has had one slogan. Since 1896, the newspaper's slogan has been "All the News That's Fit to Print." In 1896, Adolph Ochs held a competition to attempt to find a replacement slogan, offering a $100 prize for the best one. Though he later announced that the original would not be changed, the prize would still be awarded. Entries included "News, Not Nausea"; "In One Word: Adequate"; "News Without Noise"; "Out Heralds The Herald, Informs The World, and Extinguishes The Sun"; "The Public Press is a Public Trust"; and the winner of the competition, "All the world's news, but not a school for scandal."[105][106][107][108] On May 10, 1960, Wright Patman asked the FTC to investigate whether The New York Times's slogan was misleading or false advertising. Within 10 days, the FTC responded that it was not.[109]

Again in 1996, a competition was held to find a new slogan, this time for NYTimes.com. Over 8,000 entries were submitted. Again however, "All the News That's Fit to Print," was found to be the best.[110]

The New York Times History articles: 154

Organization

The New York Times headquarters, 620 Eighth Avenue

News staff

In addition to its New York City headquarters, the paper has newsrooms in London and Hong Kong.[111][112] Its Paris newsroom, which had been the headquarters of the paper's international edition, was closed in 2016, although the city remains home to a news bureau and an advertising office.[113][114] The paper also has an editing and wire service center in Gainesville, Florida.[115]

As of 2013, the newspaper had six news bureaus in the New York region, 14 elsewhere in the United States, and 24 in other countries.[116]

In 2009, Russ Stanton, editor of the Los Angeles Times, a competitor, stated that the newsroom of The New York Times was twice the size of the Los Angeles Times, which had a newsroom of 600 at the time.[117]

To facilitate their reporting and to hasten an otherwise lengthy process of reviewing many documents during preparation for publication, their interactive news team has adapted optical character recognition technology into a proprietary tool known as Document Helper.[118] It enables the team to accelerate the processing of documents that need to be reviewed. During March 2019, they documented that this tool enabled them to process 900 documents in less than ten minutes in preparation for reporters to review the contents.[119]

Ochs-Sulzberger family

In 1896, Adolph Ochs bought The New York Times, a money-losing newspaper, and formed the New York Times Company. The Ochs-Sulzberger family, one of the United States' newspaper dynasties, has owned The New York Times ever since.[35] The publisher went public on January 14, 1969, trading at $42 a share on the American Stock Exchange.[120] After this, the family continued to exert control through its ownership of the vast majority of Class B voting shares. Class A shareholders are permitted restrictive voting rights, while Class B shareholders are allowed open voting rights.

The Ochs-Sulzberger family trust controls roughly 88 percent of the company's class B shares. Any alteration to the dual-class structure must be ratified by six of eight directors who sit on the board of the Ochs-Sulzberger family trust. The Trust board members are Daniel H. Cohen, James M. Cohen, Lynn G. Dolnick, Susan W. Dryfoos, Michael Golden, Eric M. A. Lax, Arthur O. Sulzberger Jr., and Cathy J. Sulzberger.[121]

Turner Catledge, the top editor at The New York Times from 1952 to 1968, wanted to hide the ownership influence. Arthur Sulzberger routinely wrote memos to his editor, each containing suggestions, instructions, complaints, and orders. When Catledge would receive these memos, he would erase the publisher's identity before passing them to his subordinates. Catledge thought that if he removed the publisher's name from the memos, it would protect reporters from feeling pressured by the owner.[122]

Public editors

The position of public editor was established in 2003 to "investigate matters of journalistic integrity"; each public editor was to serve a two-year term.[123] The post "was established to receive reader complaints and question Times journalists on how they make decisions."[124] The impetus for the creation of the public editor position was the Jayson Blair affair. Public editors were: Daniel Okrent (2003–2005), Byron Calame (2005–2007), Clark Hoyt (2007–2010) (served an extra year), Arthur S. Brisbane (2010–2012), Margaret Sullivan (2012–2016) (served a four-year term), and Elizabeth Spayd (2016–2017). In 2017, the Times eliminated the position of public editor.[124][125] Meredith Kopit Levien has been president and chief executive officer since September 2020.

The New York Times Organization articles: 18

Content

Editorial stance

The New York Times editorial page is often regarded as liberal.[126][127][128][129] In mid-2004, the newspaper's then public editor (ombudsman), Daniel Okrent, wrote that "the Op-Ed page editors do an evenhanded job of representing a range of views in the essays from outsiders they publish – but you need an awfully heavy counterweight to balance a page that also bears the work of seven opinionated columnists, only two of whom could be classified as conservative (and, even then, of the conservative subspecies that supports legalization of gay unions and, in the case of William Safire, opposes some central provisions of the Patriot Act)."[130]

The New York Times has not endorsed a Republican Party member for president since Dwight D. Eisenhower in 1956; since 1960, it has endorsed the Democratic Party nominee in every presidential election (see New York Times presidential endorsements).[131] However, The New York Times did endorse incumbent moderate Republican mayors of New York City Rudy Giuliani in 1997,[132] and Michael Bloomberg in 2005[133] and 2009.[134] The Times also endorsed Republican New York state governor George Pataki for re-election in 2002.[135]

Style

Unlike most U.S. daily newspapers, the Times relies on its own in-house stylebook rather than The Associated Press Stylebook. When referring to people, The New York Times generally uses honorifics rather than unadorned last names (except in the sports pages, pop culture coverage,[136] Book Review and Magazine).[137]

The New York Times printed a display advertisement on its first page on January 6, 2009, breaking tradition at the paper.[138] The advertisement, for CBS, was in color and ran the entire width of the page.[139] The newspaper promised it would place first-page advertisements on only the lower half of the page.[138]

In August 2014, the Times decided to use the word "torture" to describe incidents in which interrogators "inflicted pain on a prisoner in an effort to get information." This was a shift from the paper's previous practice of describing such practices as "harsh" or "brutal" interrogations.[140]

The paper maintains a strict profanity policy. A 2007 review of a concert by the punk band Fucked Up, for example, completely avoided mention of the group's name.[141] However, the Times has on occasion published unfiltered video content that includes profanity and slurs where it has determined that such video has news value.[142] During the 2016 U.S. presidential election campaign, the Times did print the words "fuck" and "pussy," among others, when reporting on the vulgar statements made by Donald Trump in a 2005 recording. Then-Times politics editor Carolyn Ryan said: "It's a rare thing for us to use this language in our stories, even in quotes, and we discussed it at length." Ryan said the paper ultimately decided to publish it because of its news value and because "[t]o leave it out or simply describe it seemed awkward and less than forthright to us, especially given that we would be running a video that showed our readers exactly what was said."[143]

The New York Times Content articles: 23

Products

Print newspaper

In the absence of a major headline, the day's most important story generally appears in the top-right column, on the main page. The typefaces used for the headlines are custom variations of Cheltenham. The running text is set at 8.7 point Imperial.[144][145]

The newspaper is organized into three sections, including the magazine.

  1. News: Includes International, National, Washington, Business, Technology, Science, Health, Sports, The Metro Section, Education, Weather, and Obituaries.
  2. Opinion: Includes Editorials, Op-eds and Letters to the Editor.
  3. Features: Includes Arts, Movies, Theater, Travel, NYC Guide, Food, Home & Garden, Fashion & Style, Crossword, The New York Times Book Review, T: The New York Times Style Magazine, The New York Times Magazine, and Sunday Review.

Some sections, such as Metro, are only found in the editions of the paper distributed in the New York–New Jersey–Connecticut Tri-state area and not in the national or Washington, D.C. editions.[146] Aside from a weekly roundup of reprints of editorial cartoons from other newspapers, The New York Times does not have its own staff editorial cartoonist, nor does it feature a comics page or Sunday comics section.[147]

From 1851 to 2017, The New York Times published around 60,000 print issues containing about 3.5 million pages and 15 million articles.[60]

Monday to Friday circulation[148]

Like most other American newspapers,[149] The New York Times has experienced a decline in circulation. Its printed weekday circulation dropped by 50 percent to 540,000 copies from 2005 to 2017.[148]

International Edition

The New York Times International Edition is a print version of the paper tailored for readers outside the United States. Formerly a joint venture with The Washington Post named The International Herald Tribune, The New York Times took full ownership of the paper in 2002 and has gradually integrated it more closely into its domestic operations.

Website

The New York Times began publishing daily on the World Wide Web on January 22, 1996, "offering readers around the world immediate access to most of the daily newspaper's contents."[150] The website had 555 million pageviews in March 2005.[151] The domain nytimes.com attracted at least 146 million visitors annually by 2008 according to a Compete.com study. In March 2009, The New York Times website ranked 59th by number of unique visitors, with over 20 million unique visitors, making it the most visited newspaper site with more than twice the number of unique visitors as the next most popular site.[152]

As of May 2009, nytimes.com produced 22 of the 50 most popular newspaper blogs.[153]

As of August 2020, the company had 6.5 million paid subscribers out of which 5.7 million were subscribed to its digital content. In the period April–June 2020, it added 669,000 new digital subscribers.[154]

Food section

The food section is supplemented on the web by properties for home cooks and for out-of-home dining. The New York Times Cooking (cooking.nytimes.com; also available via iOS app) provides access to more than 17,000 recipes on file as of November 2016,[155] and availability of saving recipes from other sites around the web. The newspaper's restaurant search (nytimes.com/reviews/dining) allows online readers to search NYC area restaurants by cuisine, neighborhood, price, and reviewer rating. The New York Times has also published several cookbooks, including The Essential New York Times Cookbook: Classic Recipes for a New Century, published in late 2010.

TimesSelect

In September 2005, the paper decided to begin subscription-based service for daily columns in a program known as TimesSelect, which encompassed many previously free columns. Until being discontinued two years later, TimesSelect cost $7.95 per month or $49.95 per year,[156] though it was free for print copy subscribers and university students and faculty.[157][158] To avoid this charge, bloggers often reposted TimesSelect material,[159] and at least one site once compiled links of reprinted material.[160]

On September 17, 2007, The New York Times announced that it would stop charging for access to parts of its Web site, effective at midnight the following day, reflecting a growing view in the industry that subscription fees cannot outweigh the potential ad revenue from increased traffic on a free site.[161]

Times columnists including Nicholas Kristof and Thomas Friedman had criticized TimesSelect,[162] with Friedman going so far as to say "I hate it. It pains me enormously because it's cut me off from a lot, a lot of people, especially because I have a lot of people reading me overseas, like in India ... I feel totally cut off from my audience."[163]

Paywall and digital subscriptions

In addition to opening almost the entire site to all readers, The New York Times news archives from 1987 to the present are available at no charge, as well as those from 1851 to 1922, which are in the public domain.[164][165] Access to the Premium Crosswords section continues to require either home delivery or a subscription for $6.95 per month or $39.95 per year.

Falling print advertising revenue and projections of continued decline resulted in a "metered paywall" being instituted in 2011, regarded as modestly successful after garnering several hundred thousand subscriptions and about $100 million in revenue as of March 2012.[166][167] As announced in March 2011, the paywall would charge frequent readers for access to its online content.[168] Readers would be able to access up to 20 articles each month without charge. (Although beginning in April 2012, the number of free-access articles was halved to just ten articles per month.) Any reader who wanted to access more would have to pay for a digital subscription. This plan would allow free access for occasional readers but produce revenue from "heavy" readers. Digital subscription rates for four weeks range from $15 to $35 depending on the package selected, with periodic new subscriber promotions offering four-week all-digital access for as low as 99¢. Subscribers to the paper's print edition get full access without any additional fee. Some content, such as the front page and section fronts remained free, as well as the Top News page on mobile apps.[169]

In January 2013, The New York Times' Public Editor Margaret M. Sullivan announced that for the first time in many decades, the paper generated more revenue through subscriptions than through advertising.[170] In December 2017, the number of free articles per month was reduced from ten to five, as the first change to the metered paywall since 2012.[167] An executive of The New York Times Company stated that the decision was motivated by "an all-time high" in the demand for journalism.[167]

The newspaper's website was hacked on August 29, 2013, by the Syrian Electronic Army, a hacking group that supports the government of Syrian President Bashar al-Assad. The SEA managed to penetrate the paper's domain name registrar, Melbourne IT, and alter DNS records for The New York Times, putting some of its websites out of service for hours.[171]

As of December 2017, The New York Times has a total of 3.5 million paid subscriptions in both print and digital versions, and more than 130 million monthly readers, more than double its audience two years previously.[172]

In February 2018, The New York Times Company reported increased revenue from the digital-only subscriptions, adding 157,000 new subscribers to a total of 2.6 million digital-only subscribers. Digital advertising also saw growth during this period. At the same time, advertising for the print version of the journal fell.[173][174]

Mobile presence

Apps

In 2008, The New York Times was made available as an app for the iPhone and iPod Touch;[175] as well as publishing an iPad app in 2010.[176][177] The app allowed users to download articles to their mobile device enabling them to read the paper even when they were unable to receive a signal.[178] As of October 2010, The New York Times iPad app is ad-supported and available for free without a paid subscription, but translated into a subscription-based model in 2011.[176]

In 2010, The New York Times editors collaborated with students and faculty from New York University's Studio 20 Journalism Masters program to launch and produce "The Local East Village", a hyperlocal blog designed to offer news "by, for and about the residents of the East Village".[179] That same year, reCAPTCHA helped to digitize old editions of The New York Times.[180]

In 2010, the newspaper also launched an app for Android smartphones, followed later by an app for Windows Phones.[181]

Moreover, the Times was the first newspaper to offer a video game as part of its editorial content, Food Import Folly by Persuasive Games.[182]

The Times Reader

The Times Reader is a digital version of The New York Times, created via a collaboration between the newspaper and Microsoft. Times Reader takes the principles of print journalism and applies them to the technique of online reporting, using a series of technologies developed by Microsoft and their Windows Presentation Foundation team. It was announced in Seattle in April 2006, by Arthur Ochs Sulzberger Jr., Bill Gates, and Tom Bodkin.[183]

In 2009, the Times Reader 2.0 was rewritten in Adobe AIR.[184] In December 2013, the newspaper announced that the Times Reader app would be discontinued as of January 6, 2014, urging readers of the app to instead begin using the subscription-only Today's Paper app.[185]

Podcasts

The New York Times began producing podcasts in 2006. Among the early podcasts were Inside The Times and Inside The New York Times Book Review. However, several of the Times' podcasts were cancelled in 2012.[186][187]

The Times returned to launching new podcasts in 2016, including Modern Love with WBUR.[188] On January 30, 2017, The New York Times launched a news podcast, The Daily.[189][190] In October 2018, NYT debuted The Argument with opinion columnists Ross Douthat, Michelle Goldberg and David Leonhardt. It is a weekly discussion about a single issue explained from the left, center, and right of the political spectrum.[191]

Non-English versions

The New York Times en Español (Spanish-language)

Between February 2016 and September 2019, The New York Times launched a standalone Spanish language edition, The New York Times en Español. The Spanish-language version featured increased coverage of news and events in Latin America and Spain. The expansion into Spanish language news content allowed the newspaper to expand its audience into the Spanish speaking world and increase its revenue. The Spanish-language version was seen as a way to compete with the established El País newspaper of Spain, which bills itself the "global newspaper in Spanish."[192] Its Spanish version has a team of journalists in Mexico City as well as correspondents in Venezuela, Brazil, Argentina, Miami, and Madrid, Spain.[193][194] It was discontinued in September 2019, citing lack of financial success as the reason.[195]

Chinese-language

In June 2012, The New York Times introduced its first official foreign-language variant, cn.nytimes.com, a Chinese-language news site viewable in both traditional and simplified Chinese characters. The project was led by Craig S. Smith on the business side and Philip P. Pan on the editorial side,[196] with content created by staff based in Shanghai, Beijing, and Hong Kong, though the server was placed outside of China to avoid censorship issues.[197]

The site's initial success was interrupted in October that year following the publication of an investigative article[b] by David Barboza about the finances of Chinese Premier Wen Jiabao's family.[198] In retaliation for the article, the Chinese government blocked access to both nytimes.com and cn.nytimes.com inside the People's Republic of China (PRC).

Despite Chinese government interference, the Chinese-language operations have continued to develop, adding a second site, cn.nytstyle.com, iOS and Android apps, and newsletters, all of which are accessible inside the PRC. The China operations also produce three print publications in Chinese. Traffic to cn.nytimes.com, meanwhile, has risen due to the widespread use of VPN technology in the PRC and to a growing Chinese audience outside mainland China.[199] The New York Times articles are also available to users in China via the use of mirror websites, apps, domestic newspapers, and social media.[199][200] The Chinese platforms now represent one of The New York Times' top five digital markets globally. The editor-in-chief of the Chinese platforms is Ching-Ching Ni.[201]

In March 2013, The New York Times and National Film Board of Canada announced a partnership titled A Short History of the Highrise, which will create four short documentaries for the Internet about life in high rise buildings as part of the NFB's Highrise project, utilizing images from the newspaper's photo archives for the first three films, and user-submitted images for the final film.[202] The third project in the Short History of the Highrise series won a Peabody Award in 2013.[203]

TimesMachine

The TimesMachine is a web-based archive of scanned issues of The New York Times from 1851 through 2002.[204]

Unlike The New York Times online archive, the TimesMachine presents scanned images of the actual newspaper.[205] All non-advertising content can be displayed on a per-story basis in a separate PDF display page and saved for future reference.[206] The archive is available to The New York Times subscribers, home delivery and/or digital.[204]

The New York Times Products articles: 77